Uchwała Nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 roku zabrania lekarzom i dentystom reklamowania udzielanych świadczeń zdrowotnych. Jednocześnie ta sama uchwała mówi o możliwości informowania o udzielanych świadczeniach zdrowotnych pod warunkami określonymi w uchwale. Powoduje to, że promocja gabinetu lekarskiego czy stomatologicznego jest zabroniona, ale informowanie o świadczeniach w nich udzielanych już nie.
Informacja o udzielanych świadczeniach
Lekarze zgodnie z uchwałą mogą informować o udzielanych przez siebie świadczeniach lekarskich. Informacja taka musi jednak zawierać:
– imię i nazwisko lekarza,
– uzyskany tytuł zawodowy,
– miejsce przyjęć wraz z godzinami otwarcia gabinetu.
Dodatkowo informacja może być uzupełniona o następujące dane:
– jaki jest rodzaj wykonywanej w gabinecie praktyki,
– stopień i tytuł naukowy,
– uzyskane specjalizacje,
– inne umiejętności z węższych dziedzin medycznych oraz szczególne uprawnienia,
– numer kontaktowy,
– ceny za procedury i usługi medyczne wraz ze sposobem płatności.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę że informacja taka może być umieszczona tylko w określonych uchwałą miejscach.
Są to kolejno:
– maksymalnie 2 tablice na zewnątrz budynku, w którym przyjmuje lekarz, oraz maksymalnie 2 tablice na drogach dojazdowych (przy czym jej maksymalne wymiary to 40 x 60 cm, a jej wzór może być określony przez okręgową radę lekarską),
– ogłoszenia w prasie w wyznaczonych rubrykach,
– informatory o usługach medycznych
– bazy specjalnych telefonów informacyjnych,
– strony internetowe.
Informacje zakazane
Informacja o udzielaniu świadczeń zdrowotnych nie może zostać zakwalifikowana jako promocja gabinetu (zakaz zawierania cech powszechnie uważanych za reklamowe). Nie może ona zawierać jakiejkolwiek zachęty, lub próby skłonienia potencjalnego pacjenta do skorzystania ze świadczeń. Dodatkowo nie można opisywać również metod i określać ich skuteczności oraz czasu trwania, szczególnie przy użyciu obietnic czy stwierdzeń uznawanych za potoczne. Ostatnią zakazaną informacją jest wskazywanie na jakość sprzętu medycznego.
Poza Uchwałą należy jeszcze zwrócić uwagę na Kodeks Etyki Lekarskiej. Zabrania on wyrażania zgody na używanie danych osobowych i wizerunku lekarzy w celach komercyjnych.
Za złamanie powyższych przepisów może grozić kara aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny, a także sankcje dyscyplinarne.
Dozwolone formy promocji
Jak już wcześniej wspomniano, nie ma możliwości promowania przez lekarzy np. konkretnej metody leczenia, tzn. wskazywania która z dostępnych w jest najlepsza itp. Dozwolone jest natomiast informowanie o cenach, łącznie z cenami pakietów medycznych. Nie mogą one jednak zawierać cech reklamy (np. zwrotu „promocja”).
Media społecznościowe kliniki medycznej
Klinika medyczna może prowadzić swój profil w mediach społecznościowych czy stronę internetową np. w formie bloga. Strona taka nie może jednak umieszczać ofert które mogą być uznane za promocję. Można natomiast publikować posty o charakterze informacyjnym, np. opisujące dany zabieg czy technologię wykorzystywaną podczas niego.
[1] Uchwała Nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 16 grudnia 2011 r.
[2] Opinia prawna w przedmiocie ograniczeń reklamy i informowania o zakresie i rodzaju udzielanych w praktyce lekarskiej świadczeń lekarskich; Zespół Radców Prawnych Naczelnej Izy Lekarskiej; Warszawa; 6 marca 2013